صفحه اصلی پایگاه خبری همیار دانش بنیان خانه خلاق همیار دانش بنیان

حماسه‌ی دوران‌سازِ "ایران‌ساخت"

حماسه‌ی دوران‌سازِ "ایران‌ساخت" واحد تولید محتوا
29 شهریور 1400
947 بازدید
حماسه‌ی دوران‌سازِ "ایران‌ساخت"

اسطوره ها ازلی اند و دست نایافتنی، اما حماسه، انسان‌ساخته است و به چشم، دیدنی. جهانِ انسانِ مسلمانِ ایرانی از سیمرغ و رستم در طول تاریخ، گذر کرد و گذر کرد و حماسه های بسیاری آفرید که به اراده و ایمانِ خود او، هویت یافت. گر چه شاید به خواست و نفوذِ نامحرمان و دشمنان این خاکِ پاک، حماسه ها کمتر در مقابل چشم ها بوده اند و ملکه ذهن ها، اما امروز، در این روزگارِ داناییِ مبتنی بر علم و فناوری و انفجار اطلاعات، مردم ما حماسه هایشان را یک به یک در حال جستن و یافتن هستند.

می شود با جدیت گفت که حماسه ها، همه دارایی های یک ملت هستند؛ پیش برنده و تاریخ ساز. حال ما در این شرایط، باید به دنبال ساختن آن باشیم یا یافتن اش؟ مگر می شود حماسه را با دستور ساخت؟ حماسه، از بند بندِ جانِ شیرین انسان های خوش قلب و نیک نفس، پا می گیرد. حماسه، از خود زندگی ما، ریشه می گیرند و بر بلندای خودباوری، سبز می شوند.

اینک اما، ما در دوره ای هستیم، حماسه ساز، حماسه خیز و حماسه دار. گذر کردن از هفتادخوان تحریم ها، قصه نیست. ایستادن در مقابل ناجوانمردی های بیگانگان، اسطوره نیست. پنجه در پنجه کردن با دیوهای ناپیدای بحران های دشمنان، افسانه نیست. اینها همه، حماسه اند. شکل گیری زیست بوم فناوری و نوآوری، ادعا نیست، واقعیت است. بازپس گیری توانمندی ها و داشته ها، از غبارهای فراموشی، با بیش از 10هزار شرکت دانش بنیان و خلاق، یک حقیقت است.

خب، این حماسه را در عصر فوران اطلاعات و انفجار ارتباطات، چگونه می شود تمیز و مرتب، در مقابل چشمان مردم قرار داد؟ پاسخ اش از نگاه من، تنها یک چیز است: «از طریق رسانه ها». رسانه ها، نگاهبان حماسه ها هستند. و اکنون که حماسه اقتصاد مقاومتی در حال رخ دادن و چهره نمایاندن است، رسانه های سختکوش و فعال سرزمین من، بیش از هر زمان دیگری می باید که در میدان حضور داشته باشند و همگان را از وقوع این رویداد مبارک، "ایران قوی" و " ما می توانیم" آگاه سازند. بی شک وقوع حماسه، مردم را سرزنده و پویا نگاه خواهد داشت.

پرویز کرمی

هزاران محصول دانش بنیان، در حال حاضر قابلیت تولید و «ایران ساخت» شدن را یافته اند. چه افتخاری از این بالاتر؟ چه حماسه ای در این دوره تحریم، پرشورتر؟ معرفی دستاوردها و تلاش های نخبگان، دانشمندان، سرآمدان خلاق، فناوران، صنعتگران و پژوهشگران عزیز کشور، اینک ادای دِینی است که بر دوش رسانه های ما قرار دارد.

سال گذشته، در بهمن ماه 1399، هنگامی که تفاهم نامه راه اندازی مرکز نوآوری روزنامه جام جم را از امضا می کردم، از طرح «نشان ایرانی» این روزنامه، در حمایت از کالاها و محصولات ایران ساخت خرسند بودم. حرکتی بود که به شرکت های دانش بنیان و خلاق، فرصت خودنمایی می داد و از آن مهم تر، مردم را در جریان پا گرفتن این حماسه بزرگ، قرار می داد. امیدوارم از این قبیل حرکت ها نشان ها، دائما برپا باشد و بر سینه همه تلاشگران و دغدغه مندان، خوش بدرخشد.

اما نکته دیگر این که، انتظار داریم همه رسانه ها، دست در دست هم، بی منت و با افتخار، محصولات امروز «ایران ساخت» را که تلفیقی از علم و فناوری و باور، وطن پرستی، هوشمندی و شجاعتِ جوان ایرانی ست، نه تنها به اطلاع ایرانیان، بلکه به آگاهی همه جهانیان برسانند. در جریان سفر دیروز ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر رئیسی هم هدایای ایشان به دانشگاه ملی تاجیکستان دستگاههای پیشرفته نانو تکنولوژی ایران ساخت بود و در حد یک آزمایشگاه کامل که می شود گفت: در وضعیت کنونی رقابت فناورانه کشورها، در توان هر کشوری دادن این تجهیزات بعنوان هدایا نیست لذا معرفی و نمایش توانمندی های فناورانه ایران ساخت توسط مسئولین و رسانه ها در همه انواع آن تنها راه پیشرفت و سربلندی سرزمین اسلامی ما؛ ایران است. به امید خدا.

دیدگاه ها(0)